Krzysztof Tekiel
Dane zespołu
Pierwszy uczeń
Drugi uczeń
Trzeci uczeń
Sylwetka policjanta
Starszy posterunkowy Jakub Klima był komendantem posterunku Policji Państwowej w Łubiankach Wyższych w powiecie Zbaraż województwie tarnopolskim. 17 września 1939 roku wzięty do niewoli przez Armię Czerwoną był więźniem obozu w Ostaszkowie rozstrzelany został w 1940 roku w Twerze, spoczywa na wojennym polskim cmentarzu w Miednoje. Jakub Klima syn Karola i Katarzyny z domu Szeląg urodził się 2 lipca 1893 roku w Zagórzu gmina Niepołomice powiat Wieliczka wychowywany przez matkę od 7 roku życia wcześniej osierocony został przez ojca pochodził z licznej. W wieku 18 lat wstąpił do armii austriackiej i po roku służby podjął decyzję o pracy w Żandarmerii Polskiej w tokach powiat Zbaraż województwo tarnopolskie. 1 stycznia 1920 roku wstąpił do policji państwowej w Tokach. W dniu 2 czerwca 1922 roku zawarł związek małżeński z Julią Szewczuk. Kolejnym miejscem służby Jakuba Klimy był posterunek policji państwowej w Klebanówce gdzie otrzymał stanowisko komendanta posterunku. W okresie służby w Klebanówce Jakub Klima został powołany na roczny kurs policji państwowej który ukończył z wynikiem pozytywnym otrzymując równocześnie średnie wykształcenie od 1 maja 1935 roku do 31 marca 1936 roku z powodu likwidacji posterunku w Klebanówce Jakub Klima został przeniesiony do Nowego Sioła skąd na własną prośbę z dniem 1 kwietnia 1936 roku skierowany został do Łubianek Wyższych. Do Łubianek Wyższych należały wsie Łubianki Niższe i Hrycowce. Łubianki Wyżne położone były nad rzeką Gniazdeczko. Na posterunku w Łubiankach zatrudnieni byli policjanci Edward Zbroiński, Stanisław Wroński, Edmund Lewandowski, Władysław Mazurkiewicz którzy wraz z Jakubem Klimą w dniu 17 września 39 roku zostali wzięci do niewoli sowieckiej.
Wspomnienia Pani Jadwigi Grzyb - córki Jakuba Klimy
Miejsce pamięci
W listopadzie 2018 roku na uroczystości w Zagórzu przybyli przedstawiciele władz gminy, wizytator kuratorium oświaty w Krakowie, dyrektorzy okolicznych szkół i przedszkoli, ułani ze Stowarzyszenia Kawalerii Ochotniczej im. Krakowskiej Brygady Kawalerii w Niepołomicach, przedstawiciele parafii w Staniątkach, przedstawiciele sołectw Zagórze i Słomiróg oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Zagórzu.
Szczególnymi gośćmi byli Jadwiga Grzyb (do której się udaliśmy) i Andrzej Grodecki – córka i wnuk Jakuba Klimy, mieszkańca Zagórza zamordowanego przez NKWD w 1940 r.
Uroczystość rozpoczęła się przed szkołą, gdzie – po odśpiewaniu hymnu państwowego i hymnu szkoły, odczytaniu apelu poległych i złożeniu kwiatów przed pamiątkową tablicą – zasadzony został w ramach ogólnopolskiej akcji „Katyń… ocalić od zapomnienia” dąb upamiętniający Jakuba Klimę.
Następnie uczestnicy obchodów ruszyli w barwnym pochodzie prowadzonym przez ułanów. Marszowi towarzyszyły pieśni legionowe oraz wymachiwanie biało-czerwonymi chorągiewkami. Dalsza część uroczystości miała miejsce w Domu Kultury w Zagórzu. Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przygotowali inscenizację przedstawiającą okoliczności utraty przez Polskę niepodległości. Sceniczne występy przeplatane były pieśniami nawiązującymi do przedstawianych wydarzeń w wykonaniu chóru złożonego z uczniów i absolwentek szkoły. Następnie wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni do wspólnej biesiady, na którą złożyły się pieśni patriotyczne z różnych okresów historii Polski.
Żywa lekcja historii
Sprawozdanie z przebiegu ,,Żywej lekcji historii" w dniu 5.04.2019r.
Lekcję przeprowadziły: Karolina Zielonka, Anna Morawa oraz Karina Bryniarska, z opiekunem, Panem Krzysztofem Tekielem, w Zespole Szkół Technicznych im. Stanisława Staszica w Nowym Targu. Udział w lekcji wzięło 23 uczniów. Z racji tego, że kwiecień jest miesiącem pamięci o ofiarach zbrodni katyńskiej, lekcja rozpoczęła się minutą ciszy, po czym przybliżyłyśmy rówieśnikom termin mordu w Katyniu, co w dalszym części lekcji pozwoliło na omówienie historii morderstw w Twerze. Naświetliłyśmy dzieje policjantów oraz żołnierzy, którzy jesienią 1939 roku po agresji ZSRR na Polskę dostali się do niewoli, kłamstwa w jakich żyli Polacy przez długi czas, oraz przedstawiłyśmy heroiczną walkę o prawdę. Nasi odbiorcy wykazali się ogromem wiedzy w tym zakresie ale dowiedzieli sie też kilku ciekawostek, szczegółów, które wywołały na ich twarzach zaskoczenie. Nawiązała się bardzo miła dyskusja.
Następnie przedstawiłyśmy cel wizyty oraz zadania dotyczące konkursu "Policjanci w służbie historii".
Kolejnym punktem było omówienie postaci naszego bohatera - Jakuba Klimy. Szczegółowo przedstawiłyśmy jego życiorys. Wyraźne pokazanie faktów i miejsc pamięci, sprawiło, że lekcja była ŻYWA, pojawiło się mnóstwo pytań. Wsparciem były przygotowane przez nas prezentacje o historii powstawania Policji od 1919r.,o granatowej Policji oraz o losach Policjantów podczas II Wojny Światowej. Poza tym odtworzyłyśmy filmik konkursowy, opowiedziałyśmy o pracy nad nim oraz o cudownym spotkaniu z córką bohatera - Panią Jadwigą. Wisienką na torcie było zaprezentowanie kilku wierszy nawiązujących do tematu, co wprowadziło klasę w zadumę i współczucie. Odtworzenie filmu o Jakubie Klimie spowodowało, że uczniowie mogli na temat „zbrodni Katyńskiej” spojrzeć przez pryzmat jednej osoby, jednej rodziny. W szkole informacje o tejże zbrodni mieli przedstawione przez pryzmat formacji wojskowej lub policyjnej. Na zakończenie rozdałyśmy ulotki promujące pamięć o bohaterach, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wybranego przez nas Jakuba Klimę.
Ulotki trafiły również do nowotarżan, nie spotkałyśmy się z odmową, co było dla nas miłym zaskoczeniem. Mamy nadzieje, że dzięki temu wzrasta świadomość o ogromie zła, które miało miejsce oraz przyczyniamy się do zachowania pamięci o bohaterach, by nigdy nie zginęła!
Kolejnym etapem żywej lekcji historii było pokazanie uczniom Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Nowym Targu w klasie 2 wojskowo-policyjnej filmu dokumentalnego z 1999 r. o policji granatowej, który emitowany był w TVP HISTORII. Obejrzeliśmy go na lekcji bezpieczeństwa publicznego. Dotyczył powstania działania i losu system policyjnego oraz policjantów, którzy zostali w okupowanej Polsce. Te dowody i świadectwa pokazują postawy patriotyzmu jak i obłudności, egoizmu i okrucieństwa, co wywołało dyskusję w której udział brało 100% klasy. Wyraźnie zostało pokazane wykorzystywanie Polaków, natomiast szczególną uwagę zwracają bohaterowie w „granatowych mundurach”, którzy stawiali czoła przeciwnością, mieli odwagę spojrzeć śmierci prosto w oczy. Są dla nas wzorami do naśladowania i kształtują nasz światopogląd.
https://m.youtube.com/watch?v=9bC5c0hHjwg